De Interes

Noua strategie HBO Max pare să fie începutul sfârșitului

HBO Max - No filming please

HBO Max părea să fie salvatorul creatorilor care sperau să aibă în sfârșit șansă și/sau finanțarea de a produce conținut premium, care să fie distribuit pe platforma de streaming la nivel global.

Platformele de streaming în sine au fost exact ce avea nevoie cinematografia din regiuni mai mici. Însă acum, odată cu schimbările la HBO Max și bătăliile duse pe reținerea abonaților pe fiecare platformă în parte, peisajul se schimbă și nu prea mai lasă locuri și pentru nișă.

Cum platformele de streaming au democratizat crearea de conținut

Datorită Netflix, țări care în trecut nu aveau nici o șansă să concureze cu locații precum Statele Unite, Canada sau Marea Britanie, au primit sprijinul necesar pentru a crea filme sau seriale de top. Țineți minte ce succes a avut Dark, serialul SciFi danez?
Atunci când și HBO a intrat în arena acestor streaming apps și a anunțat că toate filmele distribuite în cinematografe vor avea premieră online în același timp, Hollywood a tremurat – iar restul ne-am bucurat.

În timp ce casele de producție mari trăgeau, pe bună dreptate, semnale de alarmă în privința felului în care platforma de streaming HBO Max le va afecta veniturile (cine mai vine la cinema când se poate uită acasă la premieră?), producătorii mici își frecau mâinile. În aer se simțea schimbarea iar oportunitățile păreau gata să fie prinse din zbor.

Dacă un asemenea gigant crede cu tărie în streaming, cu siguranță va investi în mult conținut original și local. În sfârșit, o ocazie de a ajunge direct la audiențe fără a trebui să investești în circuitul de festival!

Pentru mai puțin de un an, industria a trecut printr-un mic gold rush – până când HBO a anunțat că taie țeavă.

Ruxx, serial lansat cu tam-tam pe HBO Max, e șters după câteva luni

Scenarista Vera Ion, care a lucrat în pandemie la Ruxx, un serial HBO Max Original, a fost anunțată cu doar 24 de ore înainte că acel serial va fi șters cu totul de pe platformă.

Singură motivație care s-a dat este că ștergerea produselor face parte dintr-o nouă strategie”, a declarat Vera Ion pentru Libertatea.
Știrea a fost puțin diseminată, a circulat și un zvon cum că HBO Max ar renunta la România fiindcă cineva ar fi delapidat fonduri, dar se pare că Vera Ion a fost canarul din mînă.

La final de iunie ea posta șocată pe Facebook că muncă ei din ultimii 2 ani va fi întoarsă la sertar, fără a șți ce urmează să se întâmple cu ea sau dacă va mai vedea lumina zilei.

Apoi, pe 4 iulie, publicația Variety.com a venit cu un raport în exclusivitate care confirmă spusele Verei și venea cu veșți și mai proaste.
Nu doar România a fost lovită de decizia HBO, ci și țările nordice precum Danemarca, Suedia, Norvegia și Finlanda, țările din Europa centrală, Olanda și Turcia.

HBO Max pune frână la orice nu e din State

Pe scurt, adio producții HBO Max originale în teritorii care nu sunt Statele Unite. Ruxx din România și The Informant din Ungaria au dispărut după primul sezon, iar haiosul Beforeigners din Norvegia, un serial scifi cu două sezoane, nu are șansa de a-și termina povestea.

E dureros pentru noi că Beforeigners nu poate fi văzut în zonele nordice“, a spus Ivar Køhn , CEO-ul Rubicon TV despre serialul produs acolo. La fel ca Vera Ion, el a mai spus că explicația primită a fost una legată strict de financiar și de unirea HBO cu Discovery.

Pe măsură ce lucrăm să îmbinăm HBO Max și discovery+ într-un singur serviciu de streaming global, ce prezintă varietatea de conținut a Warner Bros. Discovery, analizăm propunerea noastră curentă de conținut pe serviciile existente.
Ca parte din acest proces, am decis să eliminăm un număr limitat de programe originale de pe HBO Max și totodată să oprim eforturile noastre de original programming pentru HBO Max în țările nordice și Europa Centrală. De asemenea, am întrerupt și activitățile noastre incipiente de dezvoltare în teritoriile mai noi din Olanda și Turcia, ce începuseră în anul trecut” – așa sună anunțul, care se continuă cu ceea ce la prima vedere pare o asigurare pentru producătorii de conținut afectați.

Obligația legală de a avea conținut local pe o platforma de streaming

Dar chiar e, sau e doar o obligație legală?

Angajamentul nostru către aceste piețe nu s-a schimbat. Vom continua să comisionăm conținut local pentru rețelele lineare Warner Bros. Discovery din aceste regiuni și rămânem cumpărători substanțiali de conținut local third-party pentru a-l folosi pe serviciile noastre de streaming.

În primul rând, HBO Max spune direct că noul conținut ce va fi comisionat va fi unul pentru televiziunile tradiționale, liniare, nu pentru streaming.

În al doilea rând, spun că vor licenția, nu vor investi în producția de conținut local.

E o distincție importantă, pentru că mulți producători se bazau pe finanțare din partea HBO Max pentru a-și face proiectele. Aceștia au încă șansă să-și publice conținutul pe platformă, însă finanțarea va trebui să vină din altă parte.

Și, în ultimul rând, acea parte din declarație n-ar trebui văzută neapărat că un mesaj de încurajare, ci mai degrabă că un mod de a arată că se vor supune legilor locale.

Conform directivelor EU, platformele de streaming oferite în Uniunea Europeană sunt obligate să aibă în catalog cel puțîn 30% conținut produs local în Uniune.
Din ce spune HBO Max, reiese destul de clar că acea licențiere se va face doar ca să atingă norma legală. Nu trebuie să fii pesimist să-ți imaginezi că vor licenția numai producții ieftine, de masă, ci doar realist, în contextul în care platforma nu o duce tocmai bine financiar.

Deci, ce facem dacă avem un serial pe care l-am vrea pe o platforma de streaming?

S-a tăiat elanul tuturor celor care s-au grăbit să desprăfuiască scenarii mai vechi sau s-au grăbit pe taste să dea o formă ideilor noi, siguri acum că există un nou loc care să le găzduiască creațiile.

HBO Max se luptă să atragă privitori, cu o competiție dură din partea Netflix, ce mizează pe blockbustere însă pierde abonați. Încet dar sigur vine din urmă Apple TV+, care se poziționează ca un serviciu premium, cu producții de top similare cu ce oferea HBO în trecut.

O analiză cursivă a ce se întâmplă în domeniul streaming apps în 2022 nu arată nici un loc în care un creator de conținut local, independent, ar putea să vină cu un proiect nou.

Streaming apps în 2022: ce conținut se produce?

Pentru fiecare surpriză de tip Squid Game, care a beneficiat totuși de popularitatea în creștere a producțiilor Koreene, avem probabil o mie de scenarii originale adunând praf în sertar.
Netflix varsă bani în Stranger Things și licențiază game shows de ultima speță pentru a-și umple catalogul, în timp ce încet dar sigur pierde abonați.

Hulu, o platformă din 2007 la care mulți europeni sperau să aibă acces, nu o duce prea bine, luptându-se să asigure conținut în condițiile în care licențierea de seriale e un meci de categoria grea.

Apoi ai Amazon Prime, o struțocămilă care momentan rulează pe un singur picior, serialul cu super-eroi The Boys, și care speră să stea dreaptă din septembrie, când va avea premieră serialul Lord of the Rings ce a costat jumătate de miliard de dolari.

Disney+ a venit și el în Europa, însă compania nu a avut niciodată interesul de a se îndepărta de producțiile cu super-eroi sau pentru copii.

Să fie Apple TV+ speranța? Cu siguranță, pentru cineașți, Apple TV+ e singurul care-și justifică subscripția.
Pasionații de science fiction pot alege între Foundation, serialul bazat pe universul lui Asimov, For All Mankind, o istorie alternativă în care Rușii au ajuns primii pe lună, Severance, un show aclamat care examinează ce s-ar întâmplă dacă oamenii ar putea să-și taie personalitatea în două, astfel încât să nu știe ce au făcut la birou, și Invasion, încă un serial promițător ajuns la al doilea sezon. Totodată, Apple TV+ e platforma care deține Ted Lasso, un serial de comedie la care nimeni nu se aștepta să ajungă una din cele mai bune producții ale deceniului, cu 20 nominalizări la premiile Emmy.
Catalogul Apple TV+ nu e unul care să rivalizeze la cantitate, însă la calitate are potențialul de a depăși orice competitor.

Financiar vorbind, Apple ca și companie are rezerve cash de circa 50 miliarde de dolari. Prin comparație, Discovery, după unirea cu HBO, și-a asumat o datorie de circa 55 miliarde de dolari și a anunțat că va face concedieri și reduceri de costuri astfel încât să poată economisi 3 miliarde. Apple ar putea decide oricând că e momentul să își crească investiția în conținut, profitând de slăbiciunea rivalilor.

Netflix a pierdut peste 150 miliarde în market value după ce a anunțat că nu doar a încetinit în creșterea numărului de subscriptii, ci că, pentru prima dată de când există, a și pierdut un număr de abonați.
Că să se redreseze, a cheltuit 200 milioane de dolari, cea mai mare sumă investită până acum într-o producție originală, pe filmul Gray Man cu Ryan Gosling, ce a debutat vara asta. Posibil să fi băgat încă o suma astronomică pe Day Shift, un film cu Jamie Foxx, Snoop Dogg și James Franco.

Sunt cifre foarte mari pe platforme foarte mari, și totuși mai nimeni nu vorbește de ce se întâmplă cu cei mici.
Devin platformele de streaming la fel că cinema-urile, locuri în care nu-și au locul decât bugetele masive și ideile aprobate de majoritate? Care din platforme mai oferă un loc pentru nișă?

Spune-ne în ce stadiu e proiectul tău

În condiitile în care platformele de streaming par din ce în ce mai instabile, ce urmează să se întâmple cu producătorii de film locali?
Ne dăm seama că în momentul de față mulți creatori de conținut din România încearcă să găsească soluții de finanțare și distribuție pentru proiectele lor. Din păcate, vocile lor nu sunt auzite.

Ai un proiect pe care sperai să-l realizezi cu HBO Max? Am vrea să-ți publicăm punctul de vedere, astfel încât experiența ta să îi ajute și pe ceilalți colegi din domeniu.
Dacă simți că ai ceva de spus, trimite-ne un mesaj la [email protected] și hai să discutăm despre cum producțiile românești pot avea un loc pe platformele globale.

 

 

1 Comment

1 Comment

  1. Pingback: Seriale HBO românești care revin pe SkyShowtime - TTL.ro - TechTheLead

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cele mai citite

To Top